Методична скарбничка

9 клас
Тема уроку: «Гомологи метану, їх будова, назви, фізичні властивості »
Мета:
*    Дидактична: продовжити вивчення будови, фізичних властивостей насичених вуглеводнів. Дати уяву про гомологічні ряди. Познайомити з номенклатурою алканів.
*    Розвиваюча: формувати вміння знаходити спільні і важливі ознаки і властивості, формулювати узагальнюючі висновки, застосовувати набуті знання на практиці  та оцінювати результати виконаних дій.
*    Виховна: допомогти вихованню дбайливого відношення до праці, ініціативності, наполегливості в досягненні мети.
Тип уроку: комбінований.
Нові поняття і терміни: гомологи, гомологічна різниця.
Хід уроку.
      I.      Організаційний момент.
   II.      Актуалізація опорних знань учнів. (1 слайд)
1.     Повторити будову та фізичні властивості метану.
2.     Пропонуємо учням тестові завдання, які вони розв`язують самостійно.
Запитання
Варіанти відповіді
1. Виберіть молекулярну формулу метану.
1)    СН4
2)    С2Н4
3)    СО2
2. Яку будову має молекула метану?
1)    площинну
2)    лінійну
3)    тетраедричну
3. Фізичні властивості, характерні для метану
1)    безбарвний газ з характерним запахом
2)    безбарвний газ, що не має запаху
3)    легший за повітря, майже не розчиняється у воді
4)    важчий за повітря, майже не розчиняється у воді
5)    легший за повітря, розчиняється у воді

Взявши у декількох учнів завдання для перевірки, обговорюємо з класом правильні відповіді.
3.     Із запропонованих моделей молекул виберіть моделі молекули метану.
III.      Мотивація до навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку. (2-7 слайди)

Епіграф до уроку: «Меж наукового пізнання та передбачення прогнозувати не можливо»                                    Д.І. Менделєєв
Наголошуючи на темі до уроку, зауважуємо, що спробуємо відчути себе колумбами, відкриваючи нове в світи органічних речовин. Вміння аналізувати, використовувати певні асоціації знадобляться на шляху до відкриття.
Робота в групах (додаток № 1)
Учні отримують картки із завданнями, працюють над ними протягом 3 хвилин і презентують відповіді кожної групи.
Префікс де у французів означає належність родини до певних аристократичних кіл. Характерне закінчення і українських прізвищ. Тобто префікси і закінчення говорять про певні спільні характеристики. Родинні відносини є і серед органічних речовин.
Пояснити значення іншомовних слів: декада, октава, нанометр, пентагон, пентаграма.
IV.      Сприйняття і освідомлення учнями нового навчального матеріалу. (8-14 слайди)
Наголосити, що слово «ГОМОЛОГИ» походить  від грецького “homologos”, “homos” – подібний, схожий та “logos” – слово, закон. Пригадуючи тему, пояснити, що будемо шукати подібність і схожість речовин до метану, підкреслюючи суфікс ан.
Пропонуємо учням знайти назви «родичів» метану в запропонованих етикетках лікарських та косметичних засобів:  ПАНТЕНОЛ СПРЕЙ, Кармоліс, Дип Фріз, NIVEA DEODORANT, лак та пінка для волосся  WELLAFLEX тощо (додаток № 2). Це – пропан, бутан, пентан.
Використовуючи набори для моделювання молекул учні збирають моделі молекули пентану. Збільшуючи і зменшуючи ланцюг на один-два атоми Карбону учні роблять висновок, що молекули подібні за зигзагоподібною будовою і відрізняються на одну або декілька груп –СН2–.
Група атомів
CH2
гомологічна різниця
Гомологічним рядом називають ряд органічних сполук,  молекули яких подібні за будовою і відрізняються за складом на одну або декілька груп атомів СН2─.
Розглянувши моделі алканів, учні можуть зробити висновок, що до кожного атома Карбону приєднано 2 атоми Гідрогену, ще 2 атоми Н знаходяться на кінцях карбонового ланцюжка. Таким чином учні самостійно виводять загальну формулу алканів: CnH2n+2.
Користуючись загальною формулою учні складають формули гомологів метану.
Алкани – гомологи метану
СН4            метан
С2H6                  етан
C3H8                  пропан
C4H10          бутан
C5H12                пентан
C6H14                    гексан
C7H16          гептан
C8H18          октан
C9H20          нонан
C10H22         декан
Як називаються формули, за допомогою яких відображують будову молекул органічних речовин? (Структурні).
Напишіть структурну формулу метану. Спробуємо побудувати структурну формулу етану.
Фізичні властивості:
СН4…C4Н10 гази,
T кипіння: -161,6…-0,5 °C
С5Н12…C15Н32– рідини з “ бензиновим ” запахом,
T кипіння: 36,1…270,5 °C
С16Н34…та решта – тверді речовини,
T кипіння: 287,5 °C

   V.      Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
Застосуйте свої знання й уміння. (15 слайд)
Спрей-заморозку “DocSport” використовують для швидкого охолодження шкіри та м`язових тканин. Головні компоненти спрею – зрідженні пропан і бутан. Виберіть правильне твердження:                                
-       А. Швидке випаровування пропану і бутану – ендотермічний процес.            
-       Б. Швидке випаровування пропану і бутану – екзотермічний процес.             
-       В. Пропан і бутан – горючі гази.

2. Порівняйте масові частки Карбону в молекулах метану та декану.
3. Запишіть формулу алкану, молекула якого містить удвічі більше атомів Гідрогену, ніж молекула бутану.

VI.      Підведення підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання. (16-17 слайди)
На завершення, підкреслити, що учні самостійно «відкрили» будову і властивості гомологів метану. Побажати маленьких відкриттів щодня.
Домашнє завдання:
§22 (Хімія. 9 клас. Г.А.Лашевська), тестові завдання №7-13 ст.155
Пошукати в яких ще косметичних чи лікувальних засобах використовуютьсягомологи метану, на яких фізичних властивостях ґрунтується це застосування.



Додаток № 1
І група

У французів: 


  •   Антуан де Сент Екзюпері
  •  Оноре де Бальзак
  • Шарль де Голь
  • Ги де Мопассан
  • Що спільного в прізвищах цих людей і які передбачення, з приводу їх суспільного положення, ми можемо зробити?

ІІ група
Закінчення в українських прізвищах : 

        Петренко
        Шевченко
        Іваненко
        Григоренко
Що спільного в прізвищах цих людей і які передбачення, з приводу їх батьківщини,ми можемо зробити?


ІІІ група

Які чисельники використовуються в словах
·      пентаграма                    
·      октава
·      декада
·      нанометр
     пента -  п`ять
    гекса - шість
гепта - сім
 окта - вісім
      нона - дев`ять
    дека - десять



Додаток № 2.

ДИП ФРІЗ
  •        Міжнародна непатентована назва: Comb drug
  •        Виробник: "SSL Industries Ltd" від імені "Mentholatum Co Ltd" для "Mentholatum Company Limited", Шотландія/Великобританія
  •     Лікарська форма: Спрей
  •      Форма випуску: Спрей для зовнішнього застосування по 135 г (200 мл) у балончиках № 1
  •     Діючі речовини: 1 балончик містить:n-пентану - 54.0 г, левоментолу - 2.7 г
  •     Допоміжні речовини: диметиловий ефір, етанол
  •          Фармакотерапевтична група: Різні препарати, які мають протизапальну дію.
  •       Показання: Симптоматичне лікування болю у м'язах, включаючи біль у попереку, ревматичного болю, ішіасу, люмбаго, фіброзних запалень, болю від забиття, судом та розтягнень зв'язок.
  •  


Назва: ПАНТЕНОЛ СПРЕЙ 
Міжнародна непатентована назва: Dexpanthenol
  •           Виробник: "Chauvin Ankerpharm GmbH", Німеччина
  •          Лікарська форма: Аєрозоль
  •            Форма випуску: Аерозоль по 130 г у балонах № 1
  •       Діючі речовини:100г аерозолю містять декспантенолу-4.63 г
  •       Допоміжні речовини: Віск рідкий, спирт цетилстеариловий емульгуючий, парафін рідкий, кислота надоцтова, вода очищена, пропан, бутан, ізобутан.
  •               Фармакотерапевтична група: Група пантотенатів
  •                Показання: Різні ушкодження шкіри, у тому числі садна, тріщини шкіри, асептичні післяопераційні рани, трофічні виразки, сонячні та термічні опіки, дерматози, що супроводжуються виразками та ерозіями, дефекти епітелію, пролежні.
  •       Термін придатності: 3р.

NIVEA DEODORANT FRESH
v СТРАНА-ПРОИЗВОДИТЕЛЬ: Германия.
v  НАЗНАЧЕНИЕ: для ухода за кожей в деликатных местах и предотвращения запаха пота.
v СОСТАВ: бутан, изобутан, денатурированный спирт, пропан, парфюмерная отдушка, пропиленгликоль, метил фенилбутанол.
v УПАКОВКА: флакон-спрей, 150 мл.
v ЭФФЕКТ ДЕЙСТВИЯ: антимикробные вещества, содержащиеся в дезодоранте, препятствуют развитию бактерий и предотвращают возникновение неприятного запаха. Бутан, изобутан и пропан обеспечивают спрею характерную воздушность. Денатурированный спирт является сильным антисептиком, пропиленгликоль увлажняет кожу, парфюмерная отдушка с ароматом свежести придает логическое завершение

Кармолис
  • Дозировка:  300мл
  • Форма:  спрей наружн.
  • Состав на 100г: масло японской мяты 0,3г, пропан/бутан 99,7г.
  • Клиническая фармакология: Кармолис охлаждающий спрей оказывает успокаивающий, противовоспалительный, «охлаждающий» и сопутствующий противозудный эффекты, способствуя снижению болевых ощущений в коже. Благодаря широкому действию ментола, спрей влияет на кожные рецепторы и приводит к рефлекторному сужению сосудов кожи, уменьшению отека и красноты, которые возникают при различных травмирующих кожу воздействиях.




Немає коментарів:

Дописати коментар